گنجه

نمایه ی کتاب های هنر و معماری

گنجه

نمایه ی کتاب های هنر و معماری

گنجه

همه ما میدونیم که بازار کتاب بخصوص هنر و معماری حسابی داغه! اما گاهی برای خرید یا خوندن یه کتاب دچار تردید و دو دلی میشیم! گنجه جایی برای معرفی، نقد، و گاهی خلاصه کتاب های هنر و معماری است.

جمعی از دانشجویان ارشد،دکتری تهران مدرس و بهشتی

آخرین نظرات

بر سر نقد هنری چه آمد؟، جیمز الکینز

شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۴:۳۷ ب.ظ

«انجام عمل نقادانه ای که برآمده از دانش نظری و عملی، دارای رویکرد و چارچوب و در نهایت تاثیرگزار و راه گشا باشد، مستلزم تلاش و تفکر و آموختن بسیار است.» ص 11 این قسمتی از مقدمه ی مترجم بر کتاب است.

 

دانشگاه کلمبیا برنامه ای تحقیقاتی درباره ی منتقدان هنری به اجرا گذشت که سه هدف مورد علاقه ی منتقدان هنری را به ترتیب زیر شناسایی کرد:

شرح و توصیف اثر هنری / فراهم کردن زمینه ای تاریخی / خوب نوشتن

کمترین علاقه مندی ها عبارت بودند از:

تئوریزه کردن معانی، روابط و دلالت های اثر در دست بررسی / شکل دادن به قضاوت یا عقیده ای شخصی درباره اثر مورد بررسی

 

الکینز شگفت زده می نویسد، تئوریزه کردن و قضاوت از زمان دیدرو تا گیرنبرگ از اهداف اصلی نقد هنری بوده است. این که چرا منتقدان ترجیح میدهند به اهداف نقد در دوره ی شکوفایی آن کمتر بپردازند، یکی از سوالات نویسنده در این کتاب است. این که چرا نقد هنری امروزه بسیار کمتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و جدی گرفته نمیشود.

 

نویسنده علیرغم اشاره به خیل نقد ها هنری که حتی «برخوانندگان خود پیشی میگیرند.» (چنان که آنقدر زیادند که کسی نمی تواند همه ی آن ها را بخواند.) اما به یک معنای دیگر مدعی است که نقد هنری مرده است. چراکه ...

«اگر معیار صحت و سلامت نقد تعداد کسانی باشد که آن را جدی می گیرند و یا میزان تعامل آن با سایر نوشته های هم ردیفش - مانند تاریخ هنر، آموزش هنر و زیبایی شناسی- باید گفت که نقد هنری همزمان تقریبا مرده است.» ص 24

«برخی شان سبک و سطحی، باقی عادی و متعارف یا پر از تعریف و تمجید های آنچنانی، مشوش و در هم ریخته یا به شدت خودمانی هستند» ص 26

 

نویسنده پس از ترسیم وضعیت معاصر نقد هنری، سپس سراغ نقدِ نقد میرود. او نقد را هم چون اژدهایی هفت سر تصویر میکند که سرهای آن عبارتند از:

مقاله های نقد هنری در کاتالوگ های نمایشگاهی/ مقاله های آکادمیک / نقد فرهنگی / نقد های محافظه کارانه / مقاله های فلسفی / نقد هنری توصیفی / نقد هنری شاعرانه

در این بخش از کتاب با اشاره به نمونه هایی از هر نقد، مشکلات و چالش های آن نمایان میشود. خیل نام ها، مجلات، نوشته های تاریخ هنر در این بخش با بیرحمی به نقد کشیده می شوند. :) و این گستره ی وسیع متون مورد ارجاع در عین سادگی و روانی متن، نشان از پرکاری و اشراف نویسنده در حوزه ی نقد هنری دارد.

 

در بخش دوم کتاب، نویسنده با اشراف بسیار خوب بر مباحث معاصر حول نقد هنری، راه حل های پیشنهاد شده و ... ضمن یک آگاهی تاریخی مناسب از پیشینه های تاریخی، علل طرح این راه حل ها و جریان های پشت سر هر یک از این دیدگاه ها، به نقد راه حل های پیشنهاد شده می پردازد.

 

تا آنجا که حتی، با لحنی طنز آمیز و البته هوشمندانه می نویسد:

«من فکر میکنم مسائل از این هم  دشوارترند. خودِ ایده یافتن ایرادهای نقد هنری معاصر هم توسط تاریخ به وجود آمده است. ... چرا متنی با عنوان «بر سر نقد هنری چه آمد؟» در بهار سال 2003 منتشر می شود؟ درک این موضوع مهم است که بفهمیم چرا یک مساله در برهه زمانی مشخصی پدیدار میشود، زیرا ما همواره بر جریان های فکری-تاریخی ای سواریم که فقط گاهی از آن ها آگاهیم.» ص 87

 

به هر حال نویسنده نسخه ی خود را برای نقد هنری معاصر در صفحات پایانی کتاب میپیچد. او ضمن شرح نقد های دوست داشتنی و موفق از نگاه خود. سه معیار پیشنهاد میدهد:

«دوست دارم از خلال نوشته ها این حس را درک کنم که منتقد احتمالا در مورد جنبش های بزرگ تر تاریخی مانند کوبیسم، سورئالیسم، مدرنیسم و پست مدرنیسم چه استدلالی دارد. اگر احساس کنم منتقد از تکثرگرایی موجود در صحنه هنر معاصر همچون مجوزی استفاده کرده تا درباره موضوعات مهم تر فکر نکند ناراحت میشوم؛ همینطور اندوهگین میشوم اگر شک کنم منتقد کمبود اندیشه اش را در زیر نقابی از نوشتار زیبا و درخشان مخفی می کند.» ص 112

قضاوت بلند پروازانه / تامل بر خود مساله قضاوت / و نقدی که آن قدر مهم باشد که همچون تاریخ به شمار آید یا بالعکس

سه مطالبه ی نویسنده از نقد هنری معاصر است که کتاب با شرح و ذکر نمونه هایی از هریک به پایان می رسد./


بر سر نقد هنری چه آمد؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">