گنجه

نمایه ی کتاب های هنر و معماری

گنجه

نمایه ی کتاب های هنر و معماری

گنجه

همه ما میدونیم که بازار کتاب بخصوص هنر و معماری حسابی داغه! اما گاهی برای خرید یا خوندن یه کتاب دچار تردید و دو دلی میشیم! گنجه جایی برای معرفی، نقد، و گاهی خلاصه کتاب های هنر و معماری است.

جمعی از دانشجویان ارشد،دکتری تهران مدرس و بهشتی

آخرین نظرات

معایب الرجال، بی بی خانم استرابادی

پنجشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۱۱ ب.ظ

 

کتاب معایب الرجال بی بی خانم استرابادی

 

«این کتاب به مدت صد سال به صورت چاپ نشده باقی مانده بود تا اینکه در سال ۱۳۷۱ خورشیدی به کوشش افسانه نجم‌آبادی و حسن جوادی، در دو ویرایش و چاپ جداگانه، در آمریکا منتشر شد.کتاب شامل دو قسمت است. نویسنده در قسمت نخست با لحنی صریح و خشمگین به کتاب تأدیب النسوان پاسخ می‌دهد. بخش دوم که خطاب به زنان است شامل نصایح و هشدارهایی به زنان درباره روابطشان با مردان و به خصوص شوهرانشان است.» (ویکیپدیا)

 

در دوره ی قاجار کتابی نوشته میشه به اسم تادیب النسا، در واکنش به اون کتاب زنی به اسم بی بی خانم استرابادی کتابی می نویسه با عنوان معایب الرجال، در این کتاب به نقد مطالب اون کتاب و هم چنین توصیه هایی به زنان در رابطه شان با مردان و شوهرانشان ارایه میده. کتاب بخشی هم جسته گریخته به زندگی خود بی بی خانم میپردازه.

 

متن کتاب روان، کشش داستانی خوبی داره هم چنین شیوه ی روایت داستان جالبه و مخاطب رو همراه خودش میبره. در چند مجلس نویسنده به مشکلات اجتماعی و ... مردان در دوره قاجار میپردازه.

مهم ترین نکته ی این اثر توصیفی بودن اون هست. بخصوص در روایتی که از مردان ارایه میدهد. همه ی این ها باعث شده کتاب منبع مناسبی برای فهم شرایط اجتماعی و زندگی روزمره ی مردم در دوره قاجار باشه. (دور از روایت درباری و تاریخ نویسان)

 

اما در مورد تجربه ی شخصی ام از خوندن این کتاب و نکاتی که توجهم رو جلب کرد: سقوط اخلاقی، فقر، بی سوادی و مشکلات اجتماعی واقعا شوکه کننده بود، دیگه هر وقت نوستالژی گذشته داشته باشم یاد این کتاب می افتم. اما مهم ترین چیزی که در این کتاب چشمم را گرفت، فهم و سواد نویسنده و ازین ها بیشتر و مهم تر روشن بینی اش بود.

در زمانه ای که مردانگی و مرد بودن در زور گفتن و ... بوده و زن بودن در خانه نشستن و تو سری خوردن و بدتر این که همه به اسم اسلام و دین توجیه میشده چقدر خوب نویسنده از قران و سیره پیامبر مثال اورده که این طور نیست و اتفاقا برعکس. اما میبینیم همین خانم تحصیل کرده و با سواد و روشن آن روزها هم جاهایی در جهل عمومی دوران خودش هست. مثلا آنجا که از سلطان صحبت کرده و رفتارش با زنان

 

به امروز فکر میکنم و این که چقدر از عقاید و باورهای اعتقادی و اجتماعی و رفتاریمان حاصل زمان و مکان و جهلمان است؟ آینده چطور به ما نگاه  خواهد کرد؟

 

چند ریویو خوب در مورد این کتاب را اینجا بخوانید:

صفحه ی ویکی پدیا:

 

 
پ ن: البته کتاب کمی روایت های غیراخلاقی و زبان رکیک دارد ک مناسب موضوع کتاب است. شاید خواندنش برای هرکسی مناسب نباشد. خود من این کتاب ر به خانم های دور و برم و حتی خیلی از دوستانم پیشنهاد نکردم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">