مبانی فلسفی نقد و نظر در هنر، محمد ضیمران
این روزها که به لطف سیاست های اموزش عالی همه دست به قلم شدند و در هر موضوعی صاحب نظر و نتیجه هم صرفا تکرار مکررات! آن هم به سطحی ترین وضع . گویا نویسنده ی این کتاب جزو معدود نویسنده ها و پژوهشگرانی هست که در حوزه ی فلسفه هنر اگرچه صاحب نظر نباشد، مفاهیم را عمیق تر از بقیه فهمیده و به خوبی منتقل میکند.
در این کتاب موضوعات و مفاهیم بنیادی فلسفه هنر غرب مطرح شده یکی از موضوعاتی که در طی چندین بخش به خوبی پرداخته شده موضوع میمسیس سپس در بخشی دیگر تحولات آن در نهایت رسیدن به بازنمایی و همین طور سیر تاریخی این مفاهیم در تاریخ هنر است.
فصل های مربوط به بازنمایی و تصویر که توجهم را جلب کرد:
- دودمان میمسیس در عرصه هنرهای دیداری
- نظریه های دیروز و امروز در باب هنر و زیبایی فمر و فرانمود احساس
- تصویر پژوهی آیکونوگرافی - آیکونولوژی
- نشانه شناسی و هنر
- فلسفه بازنمایی در تصویر
کتاب فصلی هم دارد با عنوان "ذات باوری و چالش در برابر آن"
اینجا در مورد اینکه ایا ارایه ی تعریفی جامع و مانع از هنر امکان پذیر است یا خیر بحث شده از ایده ی هم خوانوادگی ها ی ویتگنشتاین برای حل این مشکل استفاده شده و ... البته خود مولف اظهار نظر نمیکند و بیشتر یک مرور وسیع بر همه ی منتقدین و نظریه پردازان هنر میکند و هر یک رو یکی دو بندی توضیح میدهد گاهی هم نقد کرده و ایرادات نظریات مختلف رو مطرح نموده است.
علاوه بر این چند فصل دیگر هم به تعریف هنر اختصاص داده شده:
- چیستی هنر
- مناسبت میان علم و هنر در فرهنگ یونان و روم کهن و قیاس آنها با هنر در فرهنگ ایران
- نظر بعضی از منتقدین معاصر در مورد چیستی هنر
در مورد نقد هنر هم سه چهار فصل مطالب جالبی میتوان در کتاب یافت. هم چنین بحث از مدرنیسم پست مدرنیسم و ... که به نظر میرسد نویسنده کلا علاقه مند و مسلط به این بحث است. جز این ها فصل های دیگری هم هست که چون نیازی احساس نکردم نخواندم اما همین قدر که خواندم به نظرم کتاب خوبی در زمینه ی فلسفه هنر به زبان فارسی است.
باخوندن این پست به یاد کتاب خرده فلسفه های خوشبختی اثر کاترین رامبرت افتادم. شاید بدلیل نوع نگاهشون باشه و یا هرچیز دیگری...