گنجه

نمایه ی کتاب های هنر و معماری

گنجه

نمایه ی کتاب های هنر و معماری

گنجه

همه ما میدونیم که بازار کتاب بخصوص هنر و معماری حسابی داغه! اما گاهی برای خرید یا خوندن یه کتاب دچار تردید و دو دلی میشیم! گنجه جایی برای معرفی، نقد، و گاهی خلاصه کتاب های هنر و معماری است.

جمعی از دانشجویان ارشد،دکتری تهران مدرس و بهشتی

آخرین نظرات

ماجرای فکر آوینی، وحید یامین پور

پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵ ق.ظ

نویسنده ابتدای کتاب اشاره می کنه که کتاب پیاده شده مطالبی هست که برای جوانان یا نوجوانانی در کارگاهی ارایه شده و هدف ورود به اندیشه های اوینی و راهنمایی برای مطالعه اثار اوست در انتهای کتاب یک بخش به معرفی کتاب های اوینی سیر مطالعاتی و دسته بندی موضوعی ان ها دارد که مفید است.

دیدگاه های کلی مکاتب فلسفی و ریشه های اندیشه اوینی به خوبی شناسایی شده و مطالبی در مورد ان ها امده که به نظرم به فهم تفکر اوینی در یک نقشه ی کلی و در نسبت مثلا عرفان اسلامی، میراث فردید، انقلاب اسلامی و ... کمک میکند اما نباید انتظار داشت این مفاهیم به خوبی شرح داده شده باشند بلکه بیشتر با بیانی ساده و خلاصه وار برای مخاطب جوان نوشته شده اند.

مطالبی در لابه لای کتاب پیدا میشود که سعی دارد تفاوت نگاه تمدنی ما، یا تفاوت انقلاب اسلامی را با مدرنیته و میراث ان روشن کند که به نظرم چالش برانگیز بود و برای خود من برخی موارد قابل قبول نبود مثلا صحبت هایی در رد برخی مباحث مثل تکامل شده بود ک ب نظرم اصلا عمق و محتوای خوبی نداشت و نتیجه گیری شاید غلطی حاصل شده بود.

در کل اما چه درست چه غلط (چه موافق ایده های تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی و ... در نسبت با غرب باشید یا مخالف آن) در این کتاب محتوای فکری حداقل بخشی از عقاید، باورها، دیدگاه های طرفداران چنین ایده هایی را بی روتوش، کمی لخت وبی پرده با صراحت لهجه و روشن خواهید یافت. البته باید توجه داشت که این که این دیدگاه ها چقدر محتوای فکر اوینی و چقدر دیدگاه های یامین پور است را نمیدانم.

اما با اشنایی دوری که با کتاب های اوینی داشتم (یکی دو کتاب) تصور میکنم (و همانطور ک یامین پور هم تاکید کرده) اوینی بسیار عمیق و دقیق تر از خیلی از معاصران ما غرب را می فهمد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">