گنجه

نمایه ی کتاب های هنر و معماری

گنجه

نمایه ی کتاب های هنر و معماری

گنجه

همه ما میدونیم که بازار کتاب بخصوص هنر و معماری حسابی داغه! اما گاهی برای خرید یا خوندن یه کتاب دچار تردید و دو دلی میشیم! گنجه جایی برای معرفی، نقد، و گاهی خلاصه کتاب های هنر و معماری است.

جمعی از دانشجویان ارشد،دکتری تهران مدرس و بهشتی

آخرین نظرات

ذهن کامل نو، گذار از عصر اطلاعاتی به عصر مفهومی

يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱ ب.ظ


داستان اول:

[جان هنری، یکی از قهرمان های ملی آمریکا است که گویا داستانش در کتب دبستان ابالت متحده نیز هست. کسی شبیه به دهقان فداکار، داستان ازین قرار است که، زمانی که برای اولین بار ماشین های معدن به کار گرفته می شوند معدن چی ها اعتراض میکنند ... این معدن چی تصمیم میگیرد با یک ماشین معدن مسابقه دهد، روز بعد مسابقه شروع می شود بعد از یک نبرد سخت، سرانجام معدنچی پیروز می شود، معدنچیان فریاد شادی سر میدهند ... اما جان هنری به خاطر صرف نیروی زیاد فوت می کند.

 

داستان دوم:

هم سن و سال های من به خاطر دارند زمانی قهرمان شطرنج کاسپاروف هر از گاهی با برنامه های رایانه ای شطرنج مسابقه می داد. برنده ی همیشگی البته کاسپاروف بود تا این که در سال 1997 بالاخره شکست خورد. شاید امروزه ساده ترین برنامه های رایانه ای بتوانند بهترین شطرنچ باز های را شکست دهند.

 

داستان اول، داستان شکست قدرت بدنی انسان مقابل ماشین بود و داستان دوم زمانی را نشان می دهد که بااخره ماشنی ها توانستند قدرت تحلیل منطقی ذهن انسان (مربوط به سمن چپ مغز) را شکست دهند.  حالا آنچه نقطه ی قوت و برتری ذهن انسان بر رایانه است سمت راست مغز یعنی آن قسمت از مغز است که خلاقیت، تخیل و ... را به عهده دارد.

 

نویسنده به اوضاع اقتصادی و کار در آمریکا نگاه می کند و می نویسد: زمانی که چین با سرعت و هزینه ای بسیار پایین تر از آمریکا کالا تولید میکند. و همه ی شرکت های آمریکایی ترجیح می دهند محصولات خود را در چین تولید کنند. ( مشابه داستان اول) زمانی که «برنامه نویسان هندی با هزینه های بسیار پایین، پروژه های شرکت های بزرگ رایانه ای آمریکا را انجام می دهند و کاری برای برنامه نویسان چپ مغز آمریکایی باقی نمی ماند. (مشابه داستان دوم). چه باید کرد؟

نویسنده آمریکایی ها را مقابل چینی ها و هندی ها، و انسان ها را مقابل ماشین ها و رایانه ها، دعوت به کاری دیگر می کند:

باید کاری کرد که نه از عهده ی کارگران چینی/ماشین ها بر آید و نه از عهده ی برنامه های نویسان هندی/برنامه های رایانه ای تحلیلی؛ راه حل هنر، خلاقیت داستان خلق و ابداع است.

 

چندین دهه ی گذشته به نوع خاصی از افراد با نوع خاصی از ذهن تعلق داشته است - برنامه نویسان رایانه ای که می توانستند کد ها را به راه بیاندازند، ام بی ای هایی که می توانستند اعداد را مدیریت کنند. اما کلید پادشاهی در حال دست به دست شدن است. آینده به نوع بسیار متفاوتی از افراد با ذهنی بسیار متفاوت نیاز دارد. خالقان، همدل، تشخیص دهندگان الگو و سازندگان معنا. این مردمان - هنرمندان، مخترعان، طراحان، داستان گوها، همدل ها و کسانی که به تصویر های کلی می اندیشند - اکنون پربهاترین دستمزدها و جوایز جامعه را دریافت می کنند و در بزرگترین لذت های آن شریکند.

 

تکامل انسان، داروین، هنر، ذهن کامل نو، راست مغز چپ مغز


دنیل پینک در کتاب ذهن کامل نو می‌کوشد با توجه به تغییراتی که معتقد است در جهان اطراف روی داده است، به ما کمک کند تا بتوانیم از تفکرات قدیمی عصر اطلاعات، که بر پایه‌ی تحلیل‌های منطقی، ریاضی و شبه کامپیوتری بنا شده است عبور کرده و برای دنیای امروز بیندیشیم و زندگی کنیم. دنیایی که در آن، طراحی و همدلی مهم‌تر، اثربخش‌تر و سودبخش‌تر از جمع و تفریق و محاسبات ریاضی و مهندسی است. او در این راستا، شش پایه‌ی اصلی دنیای جدید را مطرح می‌کندطراحی، داستان، هم نوایی، همدلی، بازی و معنا :

 

کتاب در بخش دوم با زبانی شیرین و خواندنی و البته هم چون یک کتاب خودآموز راه حل های چذابی را پیشنهاد می کند تا برای ورود به عصر مفهومی آماده شوید. طراحی، داستان، هم نوایی، همدلی، بازی و معنا حس های شش گانه ای هستند که نویسنده در شش فصل راه حل های عملی پرورش آن را به شما خواهد آموخت.


و اما داستان سوم!

نکته ای که این کتاب به آن نپرداخته که البته با توجه به سال انتشار کتاب و تحولات اخیر رایانه ها نمی توان بر آن ایرادی گرفت. داستان ورود رایانه ها به حوزه هایی مثل طراحی، هوش مصنوعی و ... است. شاید این قلمرو هم در حال فتح شدن باشد ...


بهینه سازی اتصلات فلزی، طراحی با رایانه خلاقیت رایانه هوش مصنوعی


در تصویر بالا، سمت چپ یک اتصال معمول را نشان می دهد، که اغلب توسط انسان طراحی می شود. وسطی توسط الگوریتم های بهینه سازی توسط رایانه طراحی شده و آخرین نسخه سمت راست ضمن این که درست همان بارهایی را تحمل می کند که دو نمونه قبلی تحمل می ککند 75 درصد فولاد کمتری مصرف کرده است.

نظرات  (۱)

جالب و مفید بود!!
مشابه یک کتاب موثر توی زندگی بنده، به اسم "راه هنرمند"، این کتاب هم در 12 فصل از طریق تمرین های روانشناسانه به شما کمک می کنه انسدادی که در مسیر خلاقیت تون بوجود آمده برطرف کنید. . .
نویسنده اون کتاب همه انسان ها رو خلاق می دونه ، منتهی می گه بعضی در محیطی قرار گرفتن که اون استعداد پرورش پیدا کرده، برخی دیگه برعکس!
پاسخ:
ممنون بابت معرفی کتاب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">